Najväčšia komerčná zóna v Bratislave sa rozrastie

Pharos Park začal vznikať na začiatku minulej dekády ako veľká komerčná zóna, ťažiaca z blízkosti diaľnice a zabehnutého areálu Avion – Ikea. Developer, patriaci do portfólia aktivít podnikateľa Juraja Širokého a ďalšej firmy CZ Slovakia, začal rozvoj územia výstavbou infraštruktúry, po ktorej nasledovala realizácia prvých retailových komplexov – big boxov. Ako prvý sa v roku 2015 otvoril Bauhaus, neskôr nasledoval Decathlon či Sconto. V roku 2019 pribudla menšia predajňa Segum. Zatiaľ poslednou ohlásenou investíciou je predajňa stavebnín DEK. K týmto obchodným jednotkám treba prirátať skladový areál DPD a DHL.

Pôvodný majiteľ pristúpil k odpredaju celého projektu. Pharos už v tejto chvíli nerozvíja Juraj Široký, resp. s ním prepojené firmy, ale medzinárodný developer logistických a skladových priestorov, spoločnosť GLP. Na Slovensku už manažuje rozsiahly logistický park v blízkosti Senca. Teraz však vstupuje priamo do metropoly, kam prináša transformáciu pôvodného Pharosu.

Ako vyplýva z dokumentácie, predloženej na posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), na miestach, kde sa malo pôvodne nachádzať „multifunkčné zábavné centrum“ a kancelársky kampus, vznikne trojica logistických hál a dvojica retailových boxov. Daná koncepcia vyplýva zo zmenených požiadaviek a dopytu na trhu a prináša celkovú optimalizáciu projektu. Ako uvádza predkladateľ, objem podlažných plôch klesne až o bezmála 161-tisíc metrov štvorcových a počet parkovacích miest klesne z 2.605 na 475. Namiesto sedempodlažných kancelárskych budov tu budú jednopodlažné haly s dvojpodlažnými vstavkami.

Retailové objektu budú mať charakter stop-shopu – teda rozsiahlych nízkych objektov s nákupnou galériou, určených pre zákazníkov s autami.

Z dokumentácie vyplýva, že v projekte má byť väčší dôraz kladený na riešenia s vyššou mierou udržateľnosti. Okrem zmienených panelov to má byť energetická úspora, vsakovanie vody či viac zelene. Tou sa nešetrilo ani na vizualizáciách, ktoré zobrazujú objekty umiestnené medzi zelenými a upravenými verejnými priestormi, vrátane menších parčíkov pre návštevníkov a zamestnancov. Zo situácie vyplýva, že by tu mala vzniknúť aj cyklotrasa, spájajúca lokalitu so sídliskom Ružinov, alebo pump-track. Miestna kolónia sysľov má byť premiestnená do inej lokality.