Zase tie sklady pri diaľnici – prečo ich potrebujeme?

22.4.2020

V tejto dobe vidíme, ako dokáže pandémia nabúrať všetky zabehnuté dodávateľské reťazce. Kríza okolo COVID-19 nám jasne ukazuje aj veľké nevýhody globalizácie. Neriešim len to, s akou rýchlosťou sa vírus rozšíril po celom svete a ako sa masívne prejavil vo všetkých kútoch zemegule behom posledných dvoch týždňov. Globalizácia nám ale ukázala aj ďalšie slabiny, o ktorých sme v logistike doteraz nepremýšľali. K aktuálnej tématike sa vyjadruje Jakub Holec, zakladateľ a spoluvlastník slovenskej pobočky 108 Agency.

Sklady na poli pri diaľnici a všade kamióny.

Dúfam, že väčšina tých, ktorí donedávna kritizovali ďalšiu výstavbu distribučných centier a skladov si uvedomí, že vďaka týmto nehnuteľnostiam naša spoločnosť môže fungovať aj v dobe vzniknutých obmedzení. Že naše samoobsluhy sú stále veľmi dobre zásobované potravinami a na e-shopoch je k dispozícii potrebný tovar. Vďaka skladom a logistickým spoločnostiam aj tretí týždeň po vypuknutí pandémie môžeme fungovať bez výraznejších obmedzení. Uvedomili sme si niekedy, ako je logistika vlastne dôležitá? Mrzí ma, že na to väčšina ľudí (snáď) prichádza až teraz.  Budem ale rád za každého človeka, ktorý zmení názor. Sklady okolo miest potrebujeme a dúfam, že zmeníme pohľad do budúcna a budeme ďalšiu výstavbu podporovať. Nie jej len hádzať polená pod nohy, ako sa to deje posledné roky.

Aktuálne riešime krátkodobé prenájmy.

 A tým nemyslím Airbnb. Ale požiadavky našich zákazníkov na dočasné uloženie ich tovaru. Nie sú to len potravinové reťazce a e-commerce, kde sa dá tento dopyt po priestoroch očakávať. Ľudia si samozrejme urobili nejaké zásoby a veľká väčšina z nich doma opäť začala variť. Vďaka e-commerce spoločnostiam stále fungujeme, akoby sa nič nedialo. Stále si môžeme všetok tovar objednať online a neriešiť zavreté kamenné predajne. Takisto priestory potrebujú aj ďalší klienti, ktorí aktuálne riešia problém s tovarom, ktorý nie je kam zložiť. Sú to všetci ostatní na ktorých doľahlo uzavretie obchodov a prevádzok.  Predajcovia športového vybavenia, fashion reťazce ale aj DIY predajne. Celý tento tovar musí byť niekde uskladnený. „ Aktuálne s kolegami riešime niekoľko podobných problémov a snažíme sa našim klientom pomôcť a minimalizovať ich riziká a samozrejme aj dodatočné náklady.“ dodáva Jakub Holec.

Nové výzvy pre dodávateľský reťazec.

To je dodávateľský reťazec just-in-time, ktorý sa snaží eliminovať zásoby a dodávať tovar práve včas, kam je potreba. Áno, má to svoje silné stránky – eliminujeme zásoby a požiadavky na väčšie skladové priestory. Tovar sa snažíme točiť, aby ležal na sklade čo najkratšiu dobu. Preto sme boli v poslednej dobe svedkami konsolidácie distribučných centier do stále väčších a väčších skladov, z ktorých sa mnohokrát uskutočňuje zásobovanie aj do viacerých zemí naraz. Tento model je hlavne rozšírený v segmente automotive, kde je vo fabrike k dispozícii vždy len niekoľko dielov k okamžitej montáži a ďalšie diely sú len na ceste do fabriky. Na ceste sú v tom lepšom prípade. Uvidíme, ako sa celý segment postaví k tomu, že len 15 % kontajnerových lodí opustilo čínske prístavy tak, ako malo. „ S touto situáciou nikto nepočítal a myslím, že budeme musieť zásadne prehodnotiť celý dodávateľský reťazec, aby sme sa v budúcnosti vyhli úzkym miestam.“ uzatvára Jakub Holec, spoluvlastník slovenskej pobočky 108 Agency.

Zpět